Nieuwsbrief 18 feb 2024 - Kennissessie lange tochten - Bediening Haringvlietbrug - Zeilwedstrijden Zeeland - Tewaterlating winterberging

haringvlietbrug1

Kennissessie lange tochten op zee -do's en don'ts-
20 maart 19.30 uur - Het Arendsnest

Martin Lossie is samen met zijn vrouw Ingeborg de trotse eigenaar van de Zeus, een Fast 42 die zij in Zuid-Afrika hebben gekocht, en in 2019 naar Nederland hebben gevaren via de Atlantische Oceaan. Daarnaast heeft Martin in Europa vele tochten gemaakt naar bijvoorbeeld Engeland, Ierland, Noorwegen, Zweden, Portugal, Frankrijk. Martin is opgeleid tot Yachtmaster Ocean bij de Engelse Royal Yachting Association (RYA), is tevens RYA Yachtmaster Instructor en geeft les bij de Zeezeilschool in Scheveningen.

In deze kennissessie vertelt Martin over het maken van lange tochten op zee, met als doel om te laten zien dat het met een goede voorbereiding prima te doen is:

• Hoe bereid je de boot voor?
    - Welke veiligheidsvoorzieningen moet je aan boord hebben?
    - Inspectie van lopend en staand want
    - Voedsel en drinkwater
    - Instrumenten en apparatuur
  • Voorbereiden lange tocht
    - Wat zijn leuke bestemmingen?
    - Oversteek plannen, waar let je op?
    - Naar Engeland na de Brexit – hoe zit dat qua regelgeving?
    - Binnenlopen vreemde havens waar je nog nooit bent geweest– hoe plan je dat?
    - Waar haal je de benodigde informatie op?
  • Tijdens de tocht
    - Reglement Ter Voorkoming van Aanvaringen op Zee – beknopt overzicht
    - Navigatie
    - Veiligheid bemanning
    - Wachtlopen – handige schema's
    - Zeilen in het donker – hoe doe je dat?
    - Koken terwijl je zeilt – een paar handige tips
    - Weersinformatie ophalen
    - Rif steken terwijl je vaart
    - Energiemanagement – accu's – hoe doe je dat?

TIjdens deze kennissessie is veel informatie te delen. Maar we willen ook graag ruimte laten voor vragen en discussie. Daarom starten we iets vroeger in het (vernieuwde) clubhuis van de Kanaalhaven - Het Arendsnest. De poort naar het clubhuis kan geopend worden met de druppel. Tegenover de haven is voldoende parkeergelegenheid.

Je kunt je opgeven via deze link. Mocht je toch onverhoopt verhinderd zijn, laat dit dan zo vroeg mogelijk weten, zodat we anderen de kans kunnen geven om deze kennissessie bij te wonen.

Haringvlietbrug op aanvraag weer dagelijks bediend

De Haringvlietbrug wordt vanaf maandag 12 februari op aanvraag weer dagelijks bediend voor de hoge scheepvaart. Van maandag tot en met vrijdag draait de brug tussen 10.00 uur en 15.00 uur, op zaterdag en zondag tussen 09:00 en 16:00 uur. Het wegverkeer op de A29 moet weer rekening houden met extra reistijd vanwege de bediening van de brug.

De brug is in 2023 gerenoveerd en kan weer veilig worden bediend. Er zijn nog wat laatste kleine werkzaamheden en ook de verlichting op de brug moet worden aangepast. Hierdoor draait de brug vooralsnog alleen overdag – als het licht is. Vanaf 29 maart kunnen schepen zonder aanmelding de brug passeren. De exacte draaitijden worden in maart bekend.

Aanmelden brugpassages
Brugpassages moeten minimaal 48 uur van tevoren worden aangemeld door te bellen naar 088-7974992. Op basis van de aanvragen kunnen draaimomenten worden geclusterd in de ochtend of in de middag. Ook door onderbezetting, als gevolg van bijvoorbeeld ziekte van medewerkers, kunnen brugdraaien worden verplaatst. Aanvragers worden telefonisch over wijzigingen van draaimomenten geïnformeerd.

Deltaweekend en Damen Breskens Sailing Weekend

Veronicarace en Zeeuwse Kampioenschappen ORC/IRC

Deltaweekend en Damen Breskens Sailing Weekend slaan handen ineen

Zierikzee/Breskens 2 februari 2024 – De twee gerenommeerde grootschalige meerdaagse zeilevenementen in de Zeeuwse deltawateren, Damen Breskens Sailing Weekend (DBSW) en het Deltaweekend (DW), gaan intensief samenwerken. Hierdoor komt de Veronicarace weer jaarlijks op de zeilkalender, met de start en finish afwisselend vanaf de buitenzijde Roompotsluis naar Breskens en omgekeerd. Verder gelden de resultaten van de drie wedstrijden (Deltaweekend, Veronicarace en Damen Breskens Sailing Weekend) voor het Zeeuws Kampioenschap ORC/IRC. De wedstrijden van DBSW tellen ook mee voor het Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) en het Open Nederlands Kampioenschap IRC.

Het Deltaweekend en het Damen Breskens Sailing Weekend willen met dit initiatief de mogelijkheden voor wedstrijdzeilen op open stromend water vergroten en de uitstraling van de zeilsport versterken. Ze willen daarmee de belangstelling en deelname aan het wedstrijdzeilen in Nederland stimuleren en Zeeland als dé watersportprovincie van Nederland promoten. Beide evenementen hebben een eigen achtergrond.

Meer info vindt U op www.deltaweekend.nl/

Tewaterlating boten uit de winterberging

de tewaterlating van de schepen nadert al weer met rasse schreden; deze is gepland op zaterdag 23 maart 2024. Bij deze nieuwsbrief vindt U een bericht met daarin de planning en uitvoering van deze dag (zie bijlage). De schippers van de betrokken schepen zullen overigens zelf ook dit bericht ontvangen via email.

Een ander belangrijk punt van aandacht is dat de schippers die tijdens de winterperiode hun schip tijdelijk hebben verplaatst naar een andere ligplaats (van een schip uit de winterberging), ervoor moeten zorgen dat hun schip voor 23 maart weer terug gaat naar de eigen ligplaats.

Job Hottentot
Coördinator winterberging WSV Haringvliet