Nieuwsbrief 16 juni 2023 - 9 juli Toertocht - Nieuws uit Kanaalhaven - Penningmeester gezocht

Toertocht 9 juli: Slijkgat door en meer?

slijkgat2

9 juli in plaats van de geplande 2 juli wordt een toertocht georganiseerd door het Slijkgat.  De reden voor de verplaatsing is de beperkte bediening van de brug in de N57 over de Goereese sluis, in combinatie met het tij.

De brug in de N57 over de Goereese sluis en de brug in de Zuiderdiepstraatweg worden alleen geopend tijdens "bloktijden".
Is je mast hoger dan 6 meter dan moet tijdens passage van de Goereese sluis de brug in de Zuiderdiepstraatweg open en is je mast hoger dan 14 meter dan moet ook de brug in de N57 open en heb je te maken met de bloktijden. De brug wordt in de ochtend bediend tussen 9:00 en :00 uur en in de middag tussen 13.00 en 14.00 uur. In de avond gaat de brug tussen 19 en 20 uur en eventueel  nog na 22 uur voor je open.

Wij willen op de terugtocht uiterlijk half 2 voor de sluis liggen

Het tij is op de betreffende zondag: 7:35 hoogwater; 1,47 m boven NAP, en 15:51 uur laag water; -0,53 m onder NAP.  Dit betekent met een beetje stroom mee naar buiten en helaas stroom tegen op terugweg.

De tocht naar de uiverton of de meetpaal is 26 mijl en einde vaargeul 17 mijl heen en terug.  Boven de windkracht 5  blijven we binnen en varen we een rondje op het Haringvliet.

De route wordt bepaald in overleg met de deelnemers op de briefing vrijdag 7 juli voor de  avondborrel in de bonte os. Tijdens de tocht zullen een paar opdrachten worden meegegeven, die je kan uitvoeren. Hiervoor zijn punten te verdienen.  Tijdens het napraten zullen deze worden besproken. Tijden op een rijtje:

- Briefing vrijdag 7 juli rond half 8 voor aanvang borrel,
- Aanwezig bij Goereese sluis zondag 9 juli om 8:30 uur,
- Retour Goereese sluis uiterlijk half 2 voor boten met masten >13 meter
- Napraten met elkaar rond 16 uur op het terras van de Bonte Os,

Inschrijven via de link:

Voorwaarde voor deelname: een zeewaardig schip, reddingsvesten voor alle bemanningsleden. Een ieder vaart mee op eigen verantwoordelijkheid.

De evenementen commissie

Nieuws uit het Kanaal

kanaalhaven2

Lege boxen en mooi weer, het vaarseizoen is duidelijk weer begonnen. Op het kanaal zijn vele van ons of in de weer met de boot of al zover dat ze werkelijk kunnen varen.

Ondertussen melden zich diverse nieuwe ligplaatshouders voor ook zo’n lekker plekje in het kanaal.

Dit vinden wij als haven kommissie een goede ontwikkeling want alle ligplaatsen bezet houdt de ligplaats kosten voor ons allemaal beperkt. Over kosten gesproken, inmiddels wordt er hard gewerkt aan een dialoog met de gemeente om de huur van de haven ook beperkt te houden. Het contract spreekt van een jaarlijkse huurstijging met de CPB-prijsindex. Afgelopen jaar was dit ruim 10% wat we een te grote sprong vinden welke ook jaar op jaar in de huurprijs blijft zitten. Normaal gesproken zouden we over zo’n stijging +/- 10 jaar doen.

Onder tussen zijn we lekker aan het varen en genieten we van het weer. Bij terugkomst, of gewoon lopen over de stijger heeft u mogelijk ook gezien dat er wat slechte planken zijn. Deze gaan we natuurlijk vervangen, maar het wachten is op het hout.

Er leeft een vraag om gebruik te kunnen maken van de werkplaats. Dit is altijd mogelijk op de zelfwerkzaamheid zaterdagen. Even melden bij de zelfwerkzaamheid coördinator en je kan er in.

Helaas is dit de situatie omdat er in het verleden niet zorgvuldig met de ruimt is omgaan, gereedschappen zijn verdwenen en de rommel niet opgeruimd. We onderzoeken nu ook de mogelijkheid om buiten een werkbankje te plaatsen met bankschroef, we houden u op de hoogte.

Zojuist is er bericht ontvangen van de Gemeente Voorne aan Zee dat zij voornemens zijn om de damwand langs de westzijde van het kanaal, zuid van onze opgang in september/oktober dit jaar te gaan vervangen. Medio juni zullen we een uitvoerig gesprek hebben met de projectleider om alles in goede banen te leiden. Een heel belangrijk aandachtspunt hierbij is hoe om te gaan met onze opgang en het weer in uitstekende staat terug krijgen na het plaatsen van de damwand.

Graag wil ik u toch dringend wijzen op de veiligheid op en rond uw schip. Recent is op het IJsselmeer nog iemand door de giek overboord geslagen en verdronken. Een zwemvest is en blijft noodzakelijk. Ook als je bewusteloos overboord gaat blijf je in ieder geval met je gezicht boven water. Ook heeft er recent iemand van onze vereniging een ongeval aan boord gehad met botbreuken tot gevolg. Een ongeval kan helaas gebeuren, maar door de veiligheid hoog te houden kunnen ze wel terug gedrongen worden. Hou dus in ieder geval een veiligheidsinstructie bij nieuwe mensen aanboord.

Wensen wij jullie allemaal een heel fijne en mooie zomer toe met mooie mijlen op de teller.

De haven commissie Kanaal

penningmeester-gezocht

Na vele jaren in het bestuur actief te zijn geweest, eerst als secretaris en sinds juni 2021 als penningmeester, heeft Guust Baartmans helaas aangegeven te willen stoppen na de komende najaars Algemene Ledenvergadering. Hij gaat zijn zeilboot inwisselen voor een motorboot en gaat dan ook van vaargebied wisselen.

Derhalve is het bestuur op zoek naar een Penningmeester voor onze vereniging. Wij nodigen geïnteresseerden van harte uit contact op te nemen, zodat in het najaar tijdens de Algemene Vergadering een opvolger voor Guust gekozen kan worden.

Over WSV Haringvliet

Watersportvereniging Haringvliet is op 21 maart 1961 opgericht. De vereniging telt 450 leden met 375 ligplaatsen. Onze evenementencommissie organiseert voor leden allerlei evenementen en lezingen. Zodra er iets (nieuws) georganiseerd wordt, kunt u die informatie direct op de website vinden.

Lid worden?

Meld u aan bij onze secretaris
Henk Bakker
secretaris@wsv-haringvliet.nl